Sociaal contact

Sociaal contact

Berichtdoor Karen » za 30 jul 2016 12:23

Hoi iedereen,

De laatste maanden gaat het steeds moeilijker met onzen Tibe. Hij wordt in oktober 10 jaar en vanaf begin dit jaar heeft hij het veel moeilijker met andere mensen. Hij was altijd heel sociaal maar daar is nu niet veel meer van te merken.
Als ik er alleen mee thuis ben dan gaat alles heel goed maar vanaf dat ik telefoon krijg begint hij heel veel lawaai te maken en dingen te doen waarvan hij weet dat dat niet mag (echt negatieve aandacht opzoeken). Hij doet dit niet als ik met zijn papa bel. Dat kan hij wel verdragen.
Ook als er iemand op bezoek komt, aangekondigd of niet, daar heeft hij problemen mee. Begint hij met dingen te gooien, woede-aanvallen te krijgen,... tot de andere mensen weg zijn en dan is alles terug in orde. Dan is hij terug braaf.
Hij kan het ook niet meer verdragen dat iemand (uitgezonderd ik, mijn man of onze dochter) er iets tegen zegt of iets wilt geven, zoals een speelgoedje of snoepje ofzo. Dan begint hij direct "nee" te roepen en dat blijft zo totdat de andere mensen weg zijn of wij met hem vertrekken.
Dus de simpelste dingen dat we vroeger nog wel met hem konden doen zoals naar de vaste bakker gaan of de vaste slager dat gaat bijna niet meer. Het vast personeel weet ondertussen wel dat ze hem gewoon moeten negeren maar in de vakantie werken ze ook met jobstudenten en die weten dat natuurlijk niet. En de andere klanten willen soms ook iets zeggen tegen hem, bv. hoe de vakantie al is geweest ofzo en dat is al genoeg om in een aanval te komen.
We hebben al tegen een paar mensen gezegd dat hij eigenlijk een t-shirt zou moeten hebben met "NEGEER MIJ" op :?
Het enigste wat we nog kunnen doen zonder dat hij van die aanvallen krijgt is gewoon thuis zitten en hopen dat we niet teveel bezoek krijgen en ermee gaan wandelen in zijn buggy. Dat doet hij heel graag en komt hij ook tot rust. Maar om te zeggen om dan achteraf een terrasje te doen dat is dan goed voor 10 minuten en dan is dat al genoeg voor hem.
Ook als ik bv. mijn ouders of schoonouders moet laten komen om eventjes op hem te passen is het een heel gedoe om te vertrekken. Zich op de grond gooien, voor de auto gaan staan zodat ik niet kan vertrekken,...
Maar eens ik weg ben, is hij dan weer direct gekalmeerd en is er niets aan de hand volgens hem.
We hebben ook al redelijk wat medicatie uitgeprobeerd en sommige hielpen een paar dagen en dan was het terug slechter. Nu neemt hij 's morgens 1mg Abilify, 's middags 5mg Dipiperon en 's avonds 5mg Dipiperon samen met 5mg Circadin. Het slapen is dan weer echt verbeterd.
Hij eist ons dus eigenlijk volledig op en kan het niet verdragen dat we contact hebben met andere mensen.
Hebben jullie kinderen ook zo'n fase gehad (ik hoop in iedere geval dat het gewoon een fase is waar hij inzit :shock: )
En weten jullie eventueel tips die we kunnen gebruiken?
We werken al een tijdje met een hele dagplanning met picto's zodat hij weet hoe heel zijn dag eruit ziet. In de hoop dat hij dan beter voorbereid is en alles kan plaatsen maar dat helpt eigenlijk niet.

Groetjes,
Karen
Karen

Keer terug naar Gedrag